Dankzij de Organon Experience is onze missie verankerd in het hoofd en hart van mensen

“Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Organon, twee jaar geleden, ontwikkelden we de Organon Experience die veel meer werd dan een jubileumviering. Het werd een tentoonstelling met een reis door het verleden, heden en de toekomst. Hoewel de experience alweer een tijd geleden werd afgebouwd, merken we nog steeds het effect. De missie van Organon heeft zich in hoofden en harten van mensen genesteld. Daarmee is de Organon Experience voor ons een blijvend succesverhaal waar we trots op zijn,” vertelt Joris Priem, Director Operations External Manufacturing bij Organon. Hij werkt al ruim 30 jaar voor het bedrijf en haar voorgangers.

Organon startte in 1923 in Oss en werd wereldwijd bekend door de ontwikkeling van insuline (uit slachtafval), ‘de pil’ en andere hormonale producten (anticonceptie én fertiliteit) en later andere geneesmiddelen, vaak specifiek gericht op vrouwen. Hoewel de naam Organon in 2007 uit het straatbeeld verdween door een Amerikaanse overname, keerde het bedrijf in 2021 zelfstandig terug onder de oorspronkelijke naam. Dit was net op tijd voor het honderdjarig jubileum. “Als onafhankelijk gezondheidsbedrijf zet Organon zich in voor een betere gezondheid van vrouwen wereldwijd en voor meer gender- en seksespecifieke zorg. We wilden met de tentoonstelling laten zien waar Organon vandaag voor staat en waar we naartoe gaan: ‘Een nieuw bedrijf met 100 jaar historie’. Vanuit Organon zaten we met de uitdaging: hoe vertel je een complex verhaal aan heel verschillende doelgroepen, op een manier die raakt en blijft hangen? We schreven een pitch uit om partijen uit te nodigen met een conceptvoorstel voor de experience te komen. Het team van Heijmerink Wagemakers, met Elvire Jansen van XPEX en Daphne Jansen van Studio Daphne Jansen, kwam met een voorstel dat direct raakte.”

Persoonlijke verhalen zorgen voor herkenning

De Organon Experience werd opgezet in de voormalige meisjesschool in Oss waar Organon zich bevindt. Elvire Jansen was vanuit XPEX verantwoordelijk voor concept, storytelling en art-direction: “De uitdaging lag erin om historie en toekomst toegankelijk samen te brengen voor een breed publiek. Van bewoners uit Oss en scholen tot en met internationale stakeholders en aandeelhouders uit Amerika en niet te vergeten de pers. We wilden een beleving neerzetten, als je mensen echt iets laat ervaren, dan is de impact groter en beklijft het beter. De rode draad in de tentoonstelling vormde de verhalen van vrouwen. Zij zijn het gezicht, het hart en het fundament van Organon, zowel in het verleden als nu. Aan de hand van hun persoonlijke verhalen maakten bezoekers als het ware door verschillende ruimtes heen een reis van het verleden naar het heden. Ook hebben we de plaats Oss nadrukkelijk een positie gegeven. Het verhaal begon immers 100 jaar geleden in Oss. Het laat zien hoe Organon groeide en wat dit betekende voor de stad; een groot netwerk van samenwerkingsverbanden, toeleveranciers en gelieerde partijen, in Oss en de regio. De laatste ruimte richtte zich op het Organon van nu en morgen. Hier werd de missie en visie voor de toekomst gedeeld. Vanuit een persoonlijk perspectief waren hier verhalen van medewerkers te horen. Juist door echte mensen centraal te stellen, geen slogans maar verhalen, ontstaat er herkenning. Bezoekers konden zo horen, zien en voelen hoe Organon werkt aan oplossingen die ertoe doen.”

Een blijvende herinnering

De aanpak van het creatieve team kenmerkte zich door een grondige verkenning van zowel de historische context als de actuele missie van Organon. Het team werkte nauw samen met medewerkers van Organon om authentieke verhalen en persoonlijke ervaringen naar boven te halen. In het ontwerp werden kleuren en vormen uit de huisstijl gebruikt om verbinding te realiseren tussen de diverse ruimtes en onderwerpen.

Joris: “We hebben heel prettig samengewerkt met het team van Heijmerink en Wagenmakers. We hadden tijdens het ontwikkelproces vrijwel dagelijks contact. Er werd goed meegedacht over materiaalkeuzes en de mogelijkheden binnen het budget. Ik ben er trots op dat we met het Experience Center onze missie: ‘de gezondheid en het welzijn van vrouwen en hun families te verbeteren’ goed hebben kunnen uitdragen. Het rijk geïllustreerde jubileumboek wordt overigens nog steeds met trots uitgereikt.” Elvire Jansen besluit: “Het is mooi te zien dat we niet alleen een ervaring gecreëerd hebben, maar een blijvende herinnering hebben achtergelaten bij duizenden mensen. Dat is de kracht van storytelling.”

Actueel:

Recente projecten: