Ricola Experience

De Ricola Experience winkel brengt rijke historie pastilles tot leven

De Zwitserse Ricola-kruidenpastilles worden al sinds 1940 gemaakt van een mix van 13 kruiden volgens een geheim recept. Boven de Ricola brandstore in Zwitserland, bij de oude bakkerij waar honderd jaar geleden de eerste Ricola-kruidenpastilles werden gemaakt, realiseerde Heijmerink Wagemakers de Ricola Experience. In deze belevingswinkel nemen bezoekers een interactief kijkje in de keuken van de beroemde Ricola-pastilles en kunnen zij zelfs hun eigen virtuele Ricola samenstellen en verpakken.

Op de verdieping boven de brandstore mocht Heijmerink Wagemakers in co-creatie met NorthernLight de Ricola Experience vormgeven. Via de winkel kan de bezoeker de Experience binnenlopen om te worden ondergedompeld in de honderdjarige geschiedenis van Ricola.

Koperen mixketel
Huzarenstukje is de production wall. Projectmanager Hans Appelhof: “Hier waan je je in het productieproces. Draai aan de hendel om de transportband te laten lopen voor de kwaliteitscheck die Ricola doet op de geleverde kruidenmix, druk op de knoppen om ingrediënten toe te voegen aan de koperen ketel en mix de massa op de juiste temperatuur. Knip de pastilles op het juiste formaat en zie hoe ze per stuk verpakt worden. De bezoeker kan ook filmpjes bekijken over de geschiedenis van Ricola en de herkomst van de kruiden. En aan het plafond hangt de 3D mobile van Zwitserland waarop de herkomst van de kruiden aangemerkt staat.”

Van ontwerp naar technisch haalbare constructie
“Op basis van het concept en het voorlopig ontwerp werden wij ingeschakeld. Wij hebben het ontwerp vertaald naar een technisch haalbare constructie. De muren van het oude gebouw bleken op geen enkele manier recht of vlak, daarom hebben we flexibiliteit ingebouwd zodat er een rechte ruimte overbleef. De wandbekleding werd door ons vervaardigd, bestaande uit vurenhout, refererend aan de traditionele Zwitserse berghut. Hierachter is de techniek verborgen, zoals de aansturingen, monitoren en pc’s.”

Efficiëntie in bouwproces
“We organiseerden voor de klant een presentatiemoment bij ons in de werkplaats. Daar hebben we de complete experience opgebouwd. Na akkoord konden we alles finetunen en naar Zwitserland transporteren. We hadden alles zo deelbaar en gemaakt dat alles in één keer in het historische winkelpand kon worden geplaatst. Het resultaat is een uniek belevingscentrum dat helemaal past bij de rijke geschiedenis van het merk. Het straalt gezelligheid uit”

Realisme in het ontwerp
“Bij dit soort projecten weten wij naast creativiteit en technische goede oplossingen, realisme in te brengen. Door een eerste technische uitwerking komen er direct issues naar boven waar we met de ontwerpers nog een keuze in moeten maken. Dit zorgt ook voor een afgebakende ontwerpfase. Wij weten als geen ander dat in de ontwikkelingsfase er altijd nog veel ideeën geopperd worden die de kosten en de planning beïnvloeden. Door heldere afspraken te maken met een goede planning, voorkomen we uitloop en blijven we binnen budget. Deze aanpak sprak de klant erg aan. Al met al is er een heel mooi interactieve merkbeleving tot stand gekomen.”

OPDRACHTGEVER: Ricola Zwitserland
CONCEPT & DESIGN: NorthernLight
DIGITALE CONTENT: Yipp
AV-HARDWARE: MAV
PROJECTMANAGEMENT, ENGINEERING EN REALISATIE: Heijmerink Wagemakers